Personal-administrasjon

Vi hjelper deg å få orden og struktur på alt administrativt, slik at du kan fokusere på din kjernevirksomhet.

trent-erwin-UgA3Xvi3SkA-unsplash-2

Vår filosofi

Vi vet at personaladministrasjon kan føles overveldende, spesielt i tider med rask vekst der nye behov for systemer og struktur dukker opp. Dette er arbeidsområder som krever tid, og noen ganger fagkompetanse. Vi hjelper deg å få orden og struktur på alt administrativ, slik at du kan fokusere på din kjernevirksomhet. 

Hvorfor personaladministrasjon?

HR-området omfatter en rekke ansvarsområder, som spenner fra å sette retning for organisasjonens strategi, kultur og menneskelige ressurser, til å håndtere personaladministrative oppgaver som lønn, kontrakter, pensjon og vedlikehold av andre viktige registre. Operativ HR eller personaldministrasjon omhandler de oppgavene som holder kontroll på og system i personaldata og rutiner. 

Uansett om du er en SMB eller større virksomhet må du ha kontroll på personaladministrasjon. Etter norsk regelverk stilles det en rekke krav til virksomheter med mer enn 1 ansatt. Samtidig vet vi at personaladministrasjon kan gi mange ledere hodepine, og at det er utfordrende å holde oversikt over hvilke lover og regler som gjelder, holde system i personaldata og lage gode rutiner for arbeidet. 

På mange måter kan en se på personaladministrasjon som de grunnleggende byggeklossene i en virksomhet. Gode oppdaterte systemer, rutiner og kontroll på regelverket legger et bedre grunnlag for vekst og utvikling for virksomheten. En kan dermed si at god personaladministrasjon kan være med på å forløse et skjult potensiale i virksomheten. 

I alle virksomheter er det flere personaloppgaver å ta hånd om. Ansatte som er sykemeldt må følges opp og registreres, nyansatte skal onboardes og få oppdaterte arbeidsavtaler, pensjonsordninger må oppdateres, personaldata må oppdateres, ferie skal avvikles, forsikringer skal oppdateres og avsluttes og lønnsgrunnlag skal justeres. Dette er arbeidsoppgaver som kreves tid og fagkompetanse. 

Ikke alle små og mellomstore virksomheter har sin egen personalavdeling eller dedikerte HR-ansatt. I Value People tror vi ikke at personaladministrasjon trenger å være tungvint, selv om det ved første øyekast kan oppleves overveldende. Vi har erfarne rådgivere som kan avlaste deg i disse løpende oppgavene, slik at du kan fokusere på din kjernevirksomhet.

Mange operative HR prosesser kan automatiseres, og det finnes gode digitale systemer som hjelper deg å få kontroll. Value People har flere samarbeidspartnere som tilbyr enkle og brukervennlige systemer. Vi er også systemuavhengige, og vil alltid velge det systemet som treffer din virksomhets behov, eller bistå deg inn i det systemet du allerede bruker. 

Hva kan vi bistå med? 

Våre dyktige og kunnskapsrike rådgivere bistår deg gjerne med å få kontroll på det administrative. Enten du trenger hjelp til å gjenopprette kontroll over data, eller sette opp og etablere nye rutiner for oppfølging av ansatte, hjelper vi deg. Vi kan bistå med å utarbeide eller oppdatere arbeidsavtaler, sykefraværsoppfølging, ferieavvikling og fraværsregistrering, onboarding og offboardingsrutiner, oppdatering av pensjonsordninger, forsikringer, lønnsgrunnlagsjusteringer, automatisere operative prosesser og holde din virksomhet oppdatert etter lovverket. 

 

 

(Under kommer det som stod tidligere - tatt utgangspunkt i dette..)

 

 

 

 

 

 

 

 

HR-området omfatter en rekke ansvarområder, som spenner fra å sette retning for organisasjonens kultur og menneskelige ressurser til å håndtere personaladministrative oppgaver som lønn, kontrakter, pensjon og vedlikehold av andre viktige registre. 

I Value People skiller vi ikke mellom strategiske og administrative oppgaver; vi tar hånd om det som betyr mest for deg og din organisasjon.

Hva jobber vi med innenfor Personaladministrasjon?

Vi hjelper deg å få orden på hygienefaktorer og bedre struktur på alt administrativt, slik at du kan fokusere på kjernevirksomhet. 


Kontroll på arbeidsavtaler 

I starten av et arbeidsforhold skal det alltid inngås en skriftlig arbeidsavtale. Arbeidsavtaler inneholder sensitive opplysninger og skal lagres på en trygg og sikker måte, hvor leder og den ansatte har tilgang. Vi hjelper deg med malverk på avtaler som er i henhold til norsk lovgivning, til stillinger på alle nivåer i organisasjonen. 

Den skriftlige avtalen er selve fundamentet til arbeidsforholdet, og må holdes oppdatert gjennom hele arbeidsforholdet. Ved endringer i avtalen skal det utarbeides en ny avtale eller lages et tillegg til avtalen som beskriver de aktuelle endringene, og dokumentasjonen må være på plass innen en måned etter at endringen trådte i kraft. 

 
Personalhåndbok

Personalhåndboken er som en slags bruksanvisning for ansatte i en bedrift. Den gir en fullstendig oversikt over hvilke rutiner, regler og goder som er gjeldende i bedriften. En godt strukturert personalhåndbok gjør det enkelt for ledere og ansatte å få oversikt over gjeldende ordninger, og færre spørsmål sendes til leder og administrasjon. Du sparer også tid når du med jevne mellomrom må oppdatere gjeldende lovverk, rutiner og vilkår for avtaler. 

Er det på tide å oppdatere personalhåndboken, eller ønsker du hjelp til å komme i gang? Våre rådgivere hjelper deg i gang, sikrer god struktur og at rutiner er i henhold til lovverk. 

 
Kaospilot

Vi vet av erfaring at personaladministrasjon kan føles overveldende, spesielt i tider med rask vekst der nye behov for systemer og struktur stadig dukker opp. Å gjenopprette kontroll over dataene etter flere år med ulike praksiser kan være en utfordrende oppgave. Enten du trenger hjelp til å rydde opp, etablere gode rutiner for oppfølging av de ansatte, eller kanskje noen som kan veilede deg i å utarbeide en plan for internkontroll, så er våre rådgivere klare til å bistå deg. Du får tilgang til støtte, verdifulle råd og kapasitet i den grad du trenger det.

 

Kontaktperson